På Patalogen

Tillbringade eftermiddagen på patologen. Blev ditbjuden när jag och min ena handledare gick runt och tittade första veckan. Gick dit med lite skräckblandad förtjusning. Roligt att se den delen av verksamheten och de arbetsuppgifter som finns där. Men förra gången anade jag bara vad som fanns i plastburkarna men misstänkte att jag nu skulle få titta närmre på innehållet...
 
Mycket riktigt... hon som tog hand om mig satt och märkte burkarna och remisserna och då fick man kolla vad för slags prov som fanns där. Om det var skrapning, utstansning m.m
Sa mig ingenting, jag såg bara diverse bitsr av  skinn och hud, bitar av organ och tumörer flyta omkring i burkarna.
I ett annar rum satt de bio medicinska analytikerns och skar av bitar av större organ som läkarna sedan skulle studera i mikroskåp. Men innan dess var det en väldig process som skulle ske och cellerna skullemellan olika stationer innan de tillslut var i en glasplatta som studerades i ett mikroskåp. De förklarade och hade sig men jag är ingen biomedicinsk analytiker och ingen patolog och ska inte bli en helöer så jag bara nickade och sa "intressant" och "spännande". Och det var det faktiskt, läs om det här:
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Histologi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0