Paris i bilder

Har ju lagt upp en del foton på FB men lägger även in några godingar här på bloggen=)
Bara till att klicka på dem för att få dem större=)

 Första sevärdheten vi såg på nära håll i Paris. Den legendariska Moulin Rouge.

Ett måste var ju Louvren. Hade dock bara tre saker jag ville se där; Mona-Lisa, Nikestatyn och Venus Milo.
Det var det enda stället vi såg/besökte i Paris där vi behövde betala inträde och 10 euro är ju verkligen ingenting. Så därför gjorde det inte så mycket att man bara gick förbi alla konstverk i Grande Galleri och sedan bara valde ut godbitarna.
 Visst var det en upplevelse att se Mona-Lisa IRL (OM det nu är orginalet som hänger där vill säga...) men lika roligt var det ställa sig "bredvid" tavlan och titta åt andra hållet på alla fotograferande turister =)


Visst måste man besöka alla de klassiska kända sevärdheterna. Men jag vill också se andra, kanske min morbida sida som spökar haha. Men Place de la Concorde där Marie-Antoinette och större delen av den franska adelns halshöggs under 1700-talet (för övrigt min favorit epok) skulle ju ses men även bron där prinsessans Dianas bil kraschade in i den 13e bropelaren och kyrkogården Peré Lacaise där mängder med "kändisar" ligger.


  Lite spöklikt var det på kvällen när man gick där och läste alla hälsningar (och konspirationsteoreier) folk skrivit på murek ovanför. Vid Frihetslågan lägger folk blommor och jag ville inte vara sämre så på vägen dit plockade jag en bukett tusensköner som jag la där, dte är ju som bekant tanken som räknas haha =)

 Edith Piaf känner man ju till, gjort flera låtar jag tycker om och brukar lyssna på. Och La vie en rose var en rätt bra film=) Så att hitta hennes grav var ju ett måste.

 Jim Morrison känner jag inte direkt till om jag ska vara helt ärlig. Han var med i The Doors, en av de fäörsta att joina club 27. Men han dog i Paris och hans grav är ju ett ställe dit folk välfärdrar och sätter ölflaskor m.m så jag ville inte vara sämre. Med vallfärdandet alltå inte att sätta dit ölflaskor=)
Graven låg ganska trångt till, inklämd mellan andra monument och det var redan några personer där när vi kom + att väktarna kom dit körande med sina bilar precis när vi kom. Kyrkogården skulle ju strax stänga så de skulle väl bara se till att inga turister blev kvarglömda haha.
Hade det inte varit folk där hade jag nog klättrat över kravallstaketet som var uppsatt framför och poserat vid graven.
 På motsatta sidan satte folk tuggummi på ett stackars träd. Tänkte att jag skulle göra det men risken för att nudda någon annans tuggade gummi var för stor :P

Jag tycker om kyrkogårdar. De är fridulla och vackra. De i Frankrike är lite annorlunda än de vi har i Sverige. Här har vi bara små gravstenar eller kors medans de har kryptor och utsmyckningar och kyrkogårdarna är lite mer "steninga" om man säger så. Lite ruskigare... tur att det inte är en sån kyrkogård jag vehöver gå igenom varje dag på väg till bussen...
Montmartrekyrkogården var mycket finare än Peré Lachaise, När vi gick från den sistnämnda var klockan strax innan 18 då den stängde och vi tyckte att tre unga killar förföljde oss. Det började med att jag tog ett foto ut över gravarna och de skulle då passera på vägen framför mig men när de såg mig så svängde de ner mot oss. När vi stannade så stannade de och låtsades titta på en gravsten. Jag fick lite småpanik eftersom jag inte var helt 100 på var utgången var och fast där varit mer folk innan var vi nu ensamma. De hade väl redan förstått att vi var turister och man är lite utsatt redan då, ännu mer på mitt i en kyrkogård vid kvällstid.
Men som tur var dök en man och en kvinna upp och vi skyndade oss mot dem och rätt var det var så såg vi utgången. Hade ju kunnat sluta olyckligare annars. But it didn't!

.
 Montmartre

Vi bodde i 9:e mot gränsen till det 2:a. Nere mot Operan typ. Men det var promenadavstånd upp till Pigalle där Moulin Rouge m.m ligger. Är ju känt som the red light district men märke inte av det . Visst, gick man på den stora boulevarden var det ju sexbutiker och strippklubbar men och andra sidan så väljer man vad man vill se. + att efter att ha vandrat kvällstid i Amsterdams Red Light District så är har man blivit lite avtrubbad haha.
 Pigalle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0