Long time no see...

Varit lite under the weather och krasslig hur länge som helst känns det som. Nu börjar det dock gå åt rätt håll. Men med sånt här fram och tillbaka väder får man se hur länge det varar. Varmt och kvavt samtidigt som det regnar. Borde åska för att rensa upp lite men det åskar väl aldrig i maj....

På grund av min sjuka har jag inte gjort så jätte mycket som är intressant att skriva om.
I lördags när jag kände mig bättre gick jag upp jätte tidigt, det vill säga 7.30! (ja det är tidigt för en lördag).
Mamma och jag skulle köra och för första gången i våra liv titta på kosläpp! Var en Arlagård vid Perstorps som arrangerade det. Det var tipspromenad och man fick mjölk (tänka sig!) och en kanelbulle att mumsa på innan kossorna släpptes ut. Var inne och hälsade på dem i stallet innan det var dags för utsläppet.
Och de flesta hoppade och studsade av lycka, precis så som man sett på TV. Dock släpptes inte kalvarna ut vilket var lite synd. Fast om de aldrig varit ute förr i hela sitt liv så hade det nog varit ganska chockartat att göra det framför hundratals av människor som stod och tittade på.

En del kor (som varit med om detta några gånger) ställde sig utanför ladugårdsdörren och råmade in till sina vänner som inte blivit lösgjorda ännu och när de sen också kom ut sprang de iväg jämsides=)

 

När vi sen gick genom stallet igen stod där en ko alldeles ensam kvar. Fick riktigt ont i hjärtat av att se det. Tyckte det rörde sig i hennes mage och när vi frågade bonden så var det mycket riktigt en bäbis på väg som skulle komma inom kort så därför fick hon inte gå ut med de andra. Hoppas kossan själv förstod det...

 

Värre var det då för det 5 kossorna som stod för sig själv i en annan del av stallet. De fick nämligen inte gå ut eftersom de skulle slaktas! Berodde på söndriga juver, ja det kan inte vara helt lätt att vara en mjölkko...

 

Fredag idag och jag kunde inte vara gladare över det=)

 

Solong.....

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0