The Tvättstuge Situation

Då ska jag berätta om vad som hände i helgen.
I lördags hade jag tvättid 8-12. Tycker om att ha den tiden, då har man det avklarat och resten av dagen ledig.
 Sen brukar jag oftast bara ha två maskiner att tvätta så det tar max 2 timmar och jag behöver inte gå ner prick 8, den kan hinna bli 9 eller till och med halv 10.

I lördags tog jag mig upp ur sängen typ tjugo över 8 och en liten stund senare tog jag den färdigpackade tvättkassen och gick ner i källaren där vi har tvättstugan. Satte igång maskinerna, hörde att det kom någon i trappan men brydde mig inte. Vände mig om för att gp och då stod det en asiatisk tjej, typ 30 år i dörren.

"Är du färdig snart?" frågade hon.
"Nej, jag har precis börjat!" sa jag tog tvättmedelsförpackningen och började gå.
"Men det är min tvättid" sa hon då.
Jag var trött och hyfsat nyvaken och svarade "Nej det är min", vände mig om och låste dörren in till själv tvättstugan.
"Nej det är min, jag har bokat idag mellan 8-12".
Jag pekade på min bricka som satt på tvättavlan där man bokar och sa "Nej idag är det den 28:e och min bricka sitter här bokad mellan 8-12".
Hon- "Men det är söndag den 29e idag!"
Jag- "Nej det är lördag"
Hon- "Nej det är söndag och du har tagit min tid".
Tittar på henne och väntar på att hon ska komma till insikt om vem som har rätt och vem som har fel av oss.

-inget händer-


Hon- "Det är min tvättid" säger hon och pekar på sin bricka (som har en annan färg och alltså bor hon inte i min trapp utan den bredvid som vi delar tvättstugan med) som sitter på tvättpasset mellan 8 och 12. Den 29e.
Jag- "Asså det är lördag idag. Den 28e januari *pekar pedagogiskt på siffrorna 28 på tvättavla*, "detta är min tvättid" *pekar lika pedagogiskt på min tvättbricka med mitt lägenhetsnummer*. Igår var det fredan. Imorgon är det söndag och har du din tvättid *pekar på hennes bricka*
Hon: "Nej för till och med busschauffören sa att det är söndag idag och om du går ner till Söderpunkten ser du att bara Åhlens har öppet för det är söndag."
Jag: "Asså är du yr eller?"
Hon: "Ja jag är kanske yr för jag har barn!"

Börjar nu känna lite obehag. Trodde först hon var lätt förvirrad och vilse i dagarna som vem som helst kan vara ibland. Men nu står jag här nere i ett källarvalv en möjlig psykopat.

Tar min tvättbricka och sätter i låset till dörren så att ingen annan kan öppna den.
"Nu får du ge dig, det är min tvättid" säger jag och börjar gå därifrån.
Hon: "Jag ska väl inte behöva komma upp och ringa på din dörr sen?!"

Jag går upp och in i lägenheten. Vet inte vad jag ska tro.
Sätter mig i soffan och kollar på TV.
En halvtimme senare ringer det på dörren. Djup suck.
Kollar i dörrhålet så att hon inte är beväpnad, you never know...
Öppnar dörren och då säger hon "din tvätt är färdig, du får gå och hämta den nu".
Jag- "Den är inte färdig efter bara en halvtimme och jag hämtar den när jag vill för jag har tvättid till klockan 12. Och jag har annat att göra nu.
Hon- "Men du har tagit min tvättid".
Jag tar upp HD-tidningen som ligger innanför min dörr. Pekar på dagens datum där det klart och tydligen stå lördag 28 januari. Vad säger hon då tror ni?
"Det är feltryckt på tidningen, det är söndag idag det vet jag".
Jag vet inte om jag ska börja skratta eller gråta. Det finns inget värre än när folk inte tror en och man talar sanningen. Och vad gör man med en psyko-bitch som inte vill fatta?
Hon vänder sig om och och börjar gå ner för trappan och säger "du får ta din tvätt nu".
"Det ska jag inte alls" säger jag och stänger dörren.

En stund senare ringer det på dörren men jag öppnar inte.
När det gått en timme sedan jag satte ingång tvättmaskinerna går jag ner på nytt.
Ser att lampan i källaren och tänd och där står hon med sina tvättkorgar och med armarna i kors.

"Kan du gå? Det är min tvättid och jag vill inte ha dig här då."
Hon: "Nej."
Mitt tålamod börjar ta slut och jag höjer rösten "Asså är du dum i huvudet eller? Jag visade dig tidningen och du kan slå på TVn eller fråga vem du vill så ser du att det är lördag idag".
Hon står bara och glor på mig med handen på höften och ser allmänt trög ut.
Bägaren rinner över och jag börjar skälla ut henne, vet inte vad jag sa men typ "Går du på droger eller? Slutar inte du att trakassera mig nu så kommer jag ringa polisen fattar du det? Du går härifrån nu för detta är min tvättid och det är inte mitt problem att du är så jävla trög och inte fattar något".
Låser upp dörren och börjar ta ut tvätten ur maskinerna för at lägga in i torktumlaren.
Hinner tänka tankar om att hon kanske går bananaz och tvingar sig in och lägger i sin tvätt och jag inte får ut henne och att hon tar mina kläder och ja, who knows. Kalkylerar att jag lätt borde kunna ta henne i en fight om det är vad som krävs då hon är betydligt kortare och jag tittar redan ner på henne *haha*
 
Hon kommer in i tvättstugan och jag ställer mig i försvarsposition, riktar karatehänderna mot henne och utstöter ett "haaaa jaaaaa".

Eller inte.
Fortsätter med mitt. Hon säger då "vi behöver inte bråka".
Jag, fortfarande arg "Nej men du fattar väl att jag blir arg på dig när du anklagar mig för att ha tagit din tvättid och jag inte har det och du inte fattar vilken dag det är.
Hon- "Torktumlaren fungerar inte, man måste gå ner efter en kvart och sätta igång den igen".
Jag- Nej det behöver man inte fnyser jag, man trycker fram tiden 15 min och fortsätter man att trycka blir det 30 min och sedan 45 min. Ser du?".
"Kan jag ta tvättmaskinerna nu när du bara ska ha torktumlaren".
"Nej, jag vil gärna låsa efter mig. Om du ursäktar.." *föser henne ut ur tvättstugan låser och går upp*.

I won! Hon låter mig vara. När jag sedan går ner och hämtar upp tvätten är hon fortfarande där. Hon har antagligen inte lämnat platsen haha.

Det var en pärs, sånt är för mycket för  mig på en lördags morgon/förmiddag. Kunde blivit nedhuggen eller gud vet vad men jag kom jag såg och jag segrade!

Resten av helgen bestod bland annat av lååång promenad i Bruces Skog, shopping på Väla, Mys och mycket mycket mer.
 Men det fick inte plats i detta inlägget :P
Och det var tyvärr intrycket av psyko-bitchen som inte riktigt ville försvinna....
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0