Bilder från Barcelona del 2

På lördagen, efter några få timmar sömn.. Begav vi oss till Mare Magnum, det stora shoppingcentrat vid hamnen. Strosade runt i affärer och åt lunch. Sen skulle Elena möta upp en rysk kompis som var på tillfälligt besök och jag sa då att jag hellre gick för mig själv (de skulle ju säkerligen mestadels prata ryska).
 Så jag gick upp mot området Born och vandrade runt i de trånga gränderna. Kände igen mig direkt, inte mycket som förändrats på 4 år, ser likadant ut där som på 1500-talet så... Jag hittade till några av mina pärlor till butiker som jag hittade sisst, borta från turisterna. Så det blev en del shopping. Och ännu ett besök i Santa maria del mar. Denna gång i dagsljus. Fridfullt att bara sitta där inne och pusta från hettan.



Tog mig till La Boqueria och köpte färsk juice och gick runt och tittade på allt det färgglada, som är så långt från Sverige man kan komma.
Hittar inte mängder med torkade papparfrukter här eller?



Gick lite på Ramlan men som stor djurvän tycker jag det är så hemskt att se de levande djuren i sina små burar som är till försäljning, Hela dagarna i värmen och den höga ljudvolymen...
 
 
På kvällen var det födelsedagsmiddag för Marigol och vi åkte till Arenas de Barcelona. Ett stort nyöppnat shoppingcentra. Byggnaden som från början var en tjurfäktningsarena . Men eftersom Kataloninen förbjöd tjurfäktning (hejja hejja Katalonien!!!) häromåret byggdes det om till shoppingcentra istället. Högst upp finns det restauranger med en fantastisk utsikt över hela Placa d'Espanya.
Åt bland de godaste rätterna någonsin; oxfilé med brieost och rostad potatis. Till efterätt carpaccio av ananas med crema catalna mousse. Tre glas vitt vin slank ner och notan landade på 13 euro. Det var en fin restaurang så jag blev positivt överaskad av hur sjukt billigt det var!
 





Sen begav vi oss till området el Born och drack frozenStawberry daiquiris på en bar innan vi rumlade vidare ut i den varma augustinatten!




 På söndagseftermiddag tog jag ett tårfyllt förväl och begav mig hem till kalla och regninga Sverige...
Inget mer ¡guapa! ¡rubia!....


 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0